مهمان گرامی ، شما عضو سایت انجمن شهرسازی ایران نشده اید یا هنوز وارد نشده اید. برای استفاده از مطالب انجمن باید عضو یا وارد شوید


تقويم شهرسازي
مهمان عزیز، خوش‌آمدید.
شما می‌توانید از طریق فرم ثبت‌نام در انجمن عضو شوید.

نام‌کاربری
  

رمز عبور
  





جستجو در انجمن‌ها

(جستجو‌ی پیشرفته)

آمار انجمن
» کاربران: 162
» آخرین کاربر: majidriyahipoor
» موضوعات انجمن: 416
» ارسالهای انجمن: 432

آمار کامل

کاربران حاضر
ما 3 کاربر حاضر در انجمن دارید
» 0 کاربر عضو | 3 مهمان

آخرین موضوعات
قانون تعاریف محدوده و حری...
انجمن: حقوق شهري و قوانين شهرسازي
آخرین‌ارسال: شهرزاد دانشخواه
09-10-2018, 12:44 PM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 29
بررسي كمّي و كيفي فضاهاي ...
انجمن: مقالات شهرسازی
آخرین‌ارسال: phoniex
26-07-2018, 09:34 AM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 148
بررسي و ارزيابي وضعيت پار...
انجمن: مقالات شهرسازی
آخرین‌ارسال: phoniex
26-07-2018, 09:19 AM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 116
شناسايي عوامل مؤثر بر فعا...
انجمن: مقالات شهرسازی
آخرین‌ارسال: phoniex
26-07-2018, 09:16 AM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 121
مناسب سازي منظر شهري براي...
انجمن: مقالات شهرسازی
آخرین‌ارسال: phoniex
26-07-2018, 09:09 AM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 112
برنامه ریزی راهبردی توسعه...
انجمن: مقالات شهرسازی
آخرین‌ارسال: reza
20-07-2018, 07:20 PM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 149
برنامه ریزی راهبردی توسعه...
انجمن: مقالات شهرسازی
آخرین‌ارسال: reza
20-07-2018, 07:16 PM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 143
ﺑﺮرﺳﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﭘﯿﺎده و وﺿﻌﯿﺖ...
انجمن: مقالات شهرسازی
آخرین‌ارسال: reza
20-07-2018, 06:55 PM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 128
بررسی تطبیقی سامانه متروی...
انجمن: مقالات شهرسازی
آخرین‌ارسال: reza
20-07-2018, 06:24 PM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 120
آلودگی هوا و تأثیرات مترو...
انجمن: مقالات شهرسازی
آخرین‌ارسال: reza
20-07-2018, 06:12 PM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 117

 
  قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها قانون تعاریف محدوده و
ارسال‌شده توسط: شهرزاد دانشخواه - 09-10-2018, 12:44 PM - انجمن: حقوق شهري و قوانين شهرسازي - بدون‌پاسخ

قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها

ماده 1 - محدوده شهر عبارت است از حد کالبدی موجود شهر و توسعه آتی در دوره طرح جامع
و تا تهیه طرح مذکور در طرح هادی شهر که ضوابط و مقررات شهر سازی در آن لازم‌الاجراء میباشد.
شهرداریها علاوه بر اجرای طرحهای عمرانی از جمله احداث و توسعه معابر و تأمین
خدمات شهری و تأسیسات زیربنایی در چارچوب وظایف قانونی خود کنترل و نظارت بر احداث
هرگونه ساختمان و تأسیسات و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران در داخل محدوده
شهر را نیز به عهده دارند.

ماده 2 - حریم شهر عبارت است از قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون محدوده شهر که
نظارت و کنترل شهرداری در آن ضرورت دارد و از مرز تقسیمات کشوری شهرستان و بخش
مربوط تجاوز ننماید.
به منظور حفظ اراضی لازم و مناسب برای توسعه موزون شهرها با رعایت اولویت حفظ
اراضی کشاورزی، باغات و جنگلها، هرگونه استفاده برای احداث ساختمان و تأسیسات در
داخل حریم شهر تنها در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب طرحهای جامع و هادی امکانپذیر
خواهد بود.
نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تأسیسات که به موجب طرحها و ضوابط مصوب در داخل
حریم شهر مجاز شناخته شده و حفاظت از حریم به استثنای شهرکهای صنعتی (که در هر حال
از محدوده قانونی و حریم شهرها و قانون شهرداریها مستثنی میباشند) به عهده شهرداری
مربوط میباشد، هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در این حریم تخلف محسوب و با متخلفین
طبق مقررات رفتار خواهد شد.

ماده 3 - محدوده روستا عبارت است از محدوده‌ای شامل بافت موجود روستا و گسترش آتی
آن در دوره طرح هادی روستایی که با رعایت مصوبات طرحهای بالادست تهیه و به تصویب
مرجع قانونی مربوط میرسد. دهیاریها کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساخت و ساز در
داخل محدوده را عهده‌دار خواهند بود.
تبصره 1 - روستاهایی که در حریم شهرها واقع میشوند مطابق طرح هادی روستایی دارای
محدوده و حریم مستقل بوده و شهرداری شهر مجاور حق دخالت در ساخت و ساز و سایر امور
روستا را ندارد.
تبصره 2 - روستاهایی که به موجب طرحهای مصوب جامع و هادی در داخل حریم شهرها واقع
میشوند در صورت رسیدن به شرایط شهر شدن، شهر مستقل شناخته نشده و به صورت منفصل به
عنوان یک ناحیه یا منطقه از نواحی یا مناطق شهر اصلی تلقی و اداره خواهند شد و
برای آنها در قالب طرحهای جامع و تفصیلی ضوابط و مقررات ویژه متضمن امکان استمرار
فعالیتهای روستایی تهیه و ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
تبصره 3 - محدوده روستاهای فاقد طرح هادی، با هماهنگی شورای اسلامی روستا توسط
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب بافت مسکونی روستا پیشنهاد گردیده و به تصویب
مراجع قانونی مربوطه در استان میرسد.
تبصره 4 - درآمد ناشی از ساخت و سازها و عوارض روستاهایی که در حریم شهرها قرار
میگیرند اعم از روستاهای دارای طرح هادی و فاقد طرح هادی، به حساب دهیاریهای روستا
جهت توسعه و عمران واریز میگردد.
تبصره 5 - در هر محدوده و یا حریمی که شهرداری عوارض ساختمانی و غیره را دریافت
مینماید موظف به ارائه کلیه خدمات شهری میباشد.

ماده 4 - محدوده شهرکها اعم از شهرکهای مسکونی و صنعتی یا سایر شهرکهایی که طبق
مقررات و با مجوزهای قانونی مربوط ایجاد و احداث میشوند در طرحهای مصوب آنها تعیین
و تصویب میگردد.
تبصره 1 - محدوده شهرکهای یاد شده و همچنین محدوده نقاط و مراکز جمعیتی که قبل از
سال 1355 دارای طرح ایجاد شهرک و صورتجلسه تفکیکی بوده و تاکنون موفق به اخذ
پروانه شهرک نشده و به صورت غیر مصوب باقی مانده‌اند در صورتیکه بنا به ضرورت و با
ارائه دلایل توجیهی کافی بر اساس مطالعات طرحهای جامع و هادی مصوب در داخل حریم
شهرها قرار گیرند، اعم از اینکه عملیات شهرک سازی در آنها خاتمه یافته و پروانه
بهره برداری آنها صادر شده باشد و یا هنوز در دست احداث و تکمیل باشد تحت کنترل و
نظارت شهرداری مربوط خواهند بود.
تبصره 2 - هرگونه ساخت و ساز در شهرکهای یاد شده تابع ضوابط و طرح مصوب قانونی خود
خواهد بود.

ماده 5 - محدوده شهر در طرحهای جامع شهری و تا تهیه طرحهای مذکور در طرحهای هادی
شهر و تغییرات بعدی آنها به صورت قابل انطباق بر عوارض طبیعی یا ساخته شده ثابت،
همراه با مختصات جغرافیایی نقاط اصلی تعیین و به تصویب مراجع قانونی تصویب کننده
طرحهای مذکور میرسد. این محدوده حد اکثر ظرف سه ماه از ابلاغ طرحهای مذکور به
صورتیکه کلیه نقاط آن قابل شناسایی و پیاده کردن روی زمین باشد توسط شهرداری تدقیق
شده و پس از کنترل و امضای دبیر مرجع تصویب کننده و تأید شدن به مهر دبیر خانه
مربوط به امضای استاندار جهت اجراء به شهرداری و دستگاههای اجرایی ذی‌ربط ابلاغ
میگردد.
تبصره 1 - چنانچه اقدامات لازم ظرف مهلت مقرر مذکور به انجام نرسد، استاندار دستور
تدقیق محدوده را به سایر مراجع ذی‌صلاح صادر خواهد کرد.
تبصره 2 - پیگیری اجرای این ماده در قالب مهلت تعیین شده تا مرحله ابلاغ محدوده
شهرها، به عهده دبیر خانه مرجع تصویب کننده طرحها خواهد بود.
تبصره 3 - در تهیه طرحهای جامع هادی شهری پیشنهادات شهرداری که به تصویب شورای
اسلامی شهر رسیده باشد برای تأیید نهایی به مراجع قانونی منعکس میشود.

ماده 6 - حریم شهر در طرح جامع شهر و تا تهیه طرح مذکور در طرح هادی شهر تعیین و
تصویب میگردد.

ماده 7 - محدوده روستا بر اساس طرحهای هادی روستایی و تغییرات بعدی آنها توسط
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مربوط به صورت قابل انطباق بر عوارض طبیعی یا
ساخته شده ثابت، همراه با مختصات جغرافیایی نقاط اصلی تعیین و به تصویب مرجع تصویب
کننده طرح هادی روستایی میرسد. این محدوده حد اکثر ظرف مدت سه ماه پس از تصویب،
توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مربوط تدقیق شده و به امضای فرماندار شهرستان
مربوط جهت اجراء به دهیاری و دستگاههای اجرایی ذی‌ربط ابلاغ میشود.

ماده 8 - محدوده‌ها و حریمهای تعیین شده برای شهرهای مجاور، محدوده روستاهای مجاور
و محدوده شهرکهای مجاور، نباید با هم تداخل داشته باشند در صورت تداخل، مرجع حل
اختلاف و رفع تداخل، مراجع تصویب کننده طرحهای هادی و جامع حسب مورد خواهند بود.

ماده 9 - محدوده مجموعه‌های شهری در طرح مصوب آنها تعیین و تصویب میشود.

ماده 10 - هیچیک از شهرها محدوده و حریم دیگری به جز محدوده و حریم موضوع مواد (1)
و (2) این قانون و هیچیک از روستاها و شهرکها، محدوده دیگری به جز محدوده موضوع
مواد (3) و (4) این قانون نخواهند داشت و عناوین یاد شده حایگزین کلیه عناوین
متناظر آنها از جمله «محدوده قانونی»، «حریم قانونی»، «حوزه شهرداری»، «حدود مصوب
شهر» و نظایر آنها در مورد محدوده شهر، «محدوده استحفاظی»، «حوزه استحفاظی»، «حریم
استحفاظی»، «محدوده نهایی»، «محدوده نفوذی» و نظایر آنها در مورد حریم شهر،
«محدوده مسکونی روستا» یا «حدود روستا» در مورد «محدوده روستا» و «محدوده قانونی
شهرک» میگردد و هر ترتیب دیگری که در مورد تعاریف محدوده و حریم شهر، محدوده شهرک
و روستا و نحوه تعیین آنها با هر عنوان دیگری در قوانین و مقررات قبلی مقرر شده
باشد، با تصویب این قانون ملغی خواهد بود.
تبصره - تعاریف و مراجع تصمیم‌گیر مربوط به محدوده‌ها و حریمهای مورد اشاره در این
قانون جایگزین تعاریف و مراجع تصمیم‌گیر مربوط در تمام قوانین موضوعه از جمله
قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری - مصوب 15/4/1362 - میشود.

ماده 11 - محدوده و حریم تعریف شده که در این قانون برای مناطق مسکونی شهری و
روستایی و شهرکهای مسکونی است شامل سایر محدوده‌ها و حریمهای خاص که حسب قوانین
خاص تعیین شده‌اند (مثل حریم راهها و راه آهن، محدوده مناطق چهارگانه حفاظت شده
محیط زیست، حریم میراث فرهنگی و نظایر آن) نخواهد شد.

ماده 12 - هرگونه تخلف از احکام موضوع این قانون به عنوان تجاوز به حقوق عمومی،
جرم محسوب شده و مرتکبین علاوه بر اعاده وضع و رفع اثر از تخلفات، به مجازات مربوط
برابر قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

قانون فوق مشتمل بر دوازده ماده و یازده تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ
چهاردهم دی ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ
28/10/1384 به تأیید شورای نگهبان رسید./مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

چاپ این بخش

  بررسي كمّي و كيفي فضاهاي شهري در تهران از ديدگاه كاربري براي معلولان
ارسال‌شده توسط: phoniex - 26-07-2018, 09:34 AM - انجمن: مقالات شهرسازی - بدون‌پاسخ

بررسي كمّي و كيفي فضاهاي شهري در تهران از ديدگاه كاربري براي معلولان (مطالعه موردي: پارك لاله)

کلمات کلیدی: توسعه پایدار شهری - پارک شهری - ضوابط و معیارهای طراحی شهری - معلول جسمی و حرکتی



فایل‌های پیوست
.pdf   بررسي كمّي و كيفي فضاهاي شهري در تهران از ديدگاه كاربري براي معلولان.pdf (اندازه 882.11 KB / تعداد دانلود: 1)
چاپ این بخش

  بررسي و ارزيابي وضعيت پاركهاي شهر اصفهان بر اساس معيارها و ضوابط موجود براي دسترسي مع
ارسال‌شده توسط: phoniex - 26-07-2018, 09:19 AM - انجمن: مقالات شهرسازی - بدون‌پاسخ

دانلود مقاله بررسي و ارزيابي وضعيت پاركهاي شهر اصفهان بر اساس معيارها و ضوابط موجود براي دسترسي معلولان و جانبازان

کلمات کلیدی: معلولان ، پاركها ، مناسب سازي ، برنامه ريزي شهري ، شهر اصفهان



فایل‌های پیوست
.pdf   بررسي و ارزيابي وضعيت پاركهاي شهر اصفهان بر اساس معيارها و ضوابط موجود براي دسترسي معلولان و جانبازان.pdf (اندازه 401.2 KB / تعداد دانلود: 4)
چاپ این بخش

  شناسايي عوامل مؤثر بر فعاليت شركتهاي كوچك و متوسط مبتني بر فناوري در حوزه خدمات معلول
ارسال‌شده توسط: phoniex - 26-07-2018, 09:16 AM - انجمن: مقالات شهرسازی - بدون‌پاسخ

شناسايي عوامل مؤثر بر فعاليت شركت هاي كوچك و متوسط مبتني بر فناوري در حوزه خدمات معلولين (مطالعه موردي: مديريت شهري تهران)

کلمات کلیدی: شركت های كوچك و متوسط ، فناوري ، معلولين ، مديريت شهري .



فایل‌های پیوست
.pdf   شناسايي عوامل مؤثر بر فعاليت شركتهاي كوچك و متوسط مبتني بر فناوري در حوزه خدمات معلولين.pdf (اندازه 557.53 KB / تعداد دانلود: 2)
چاپ این بخش

  مناسب سازي منظر شهري براي سالمندان
ارسال‌شده توسط: phoniex - 26-07-2018, 09:09 AM - انجمن: مقالات شهرسازی - بدون‌پاسخ

مناسب سازی منظر شهری برای سالمندان نمونه موردی: محله قيطريه تهران

مناسب سازی، سالمندان، جمعيت، شهر، منظر شهری



فایل‌های پیوست
.pdf   مناسب سازي منظر شهري براي سالمندان.pdf (اندازه 802.11 KB / تعداد دانلود: 1)
چاپ این بخش

  برنامه ریزی راهبردی توسعه حمل و نقل محور (TOD) در بهبود استفاده از اراضی شهری نمونه م
ارسال‌شده توسط: reza - 20-07-2018, 07:20 PM - انجمن: مقالات شهرسازی - بدون‌پاسخ

برنامه ریزی راهبردی توسعه حمل و نقل محور (TOD) در بهبود استفاده از اراضی شهری نمونه موردی ایستگاه مترو صادقیه

کلمات کلیدی: برنامه ریزي راهبردي - توسعۀ حمل و نقل محور - ایستگاه مترو صادقیه - اراضی شهري



فایل‌های پیوست
.pdf   برنامه ریزی راهبردی توسعه حمل و نقل محور (TOD) در بهبود استفاده از اراضی شهری نمونه موردی ایستگاه مترو صادقیه.pdf (اندازه 658.86 KB / تعداد دانلود: 10)
چاپ این بخش

  برنامه ریزی راهبردی توسعه حمل و نقل عمومی ویژه معلولین در شهر نمونه موردی شهر مقدس مش
ارسال‌شده توسط: reza - 20-07-2018, 07:16 PM - انجمن: مقالات شهرسازی - بدون‌پاسخ

دانلود مقاله برنامه ریزی راهبردی توسعه حمل و نقل عمومی ویژه معلولین در شهر نمونه موردی شهر مقدس مشهد

کلمات کلیدي: برنامه ریزي راهبردي - حمل و نقل عمومی - معلولین - مشهد



فایل‌های پیوست
.pdf   برنامه ریزی راهبردی توسعه حمل و نقل عمومی ویژه معلولین در شهر نمونه موردی شهر مقدس مشهد.pdf (اندازه 419.56 KB / تعداد دانلود: 2)
چاپ این بخش

  ﺑﺮرﺳﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﭘﯿﺎده و وﺿﻌﯿﺖ آﻣﺪ و ﺷﺪ ﺷﻬﺮي ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ اﻧﺴﺎن ﻣﺤﻮر
ارسال‌شده توسط: reza - 20-07-2018, 06:55 PM - انجمن: مقالات شهرسازی - بدون‌پاسخ

دانلود مقاله ﺑﺮرﺳﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﭘﯿﺎده و وﺿﻌﯿﺖ آﻣﺪ و ﺷﺪ ﺷﻬﺮي ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ اﻧﺴﺎن ﻣﺤﻮر (مورد: شهر رشت)


وضعیت نامطلوب زندگی پیاده در شهر، عدم توجه کافی به مسیرهاي عابرین پیاده در طرحهاي شهري و وضعیت نابسامان شبکه معابر و پیادهروها از جمله مسایلی هستند که دامن گیر شهرهاي امروزي شده اند. شهر رشت نیز از جمله شهرهاي بزرگ کشور است که که سازمان فضایی پراکنده آن باعث شده تا شهروندان براي دسترسی به کارکردهاي شهري بیش از پیش از خودرو شخصی استفاده نمایند و بدین ترتیب نقش حمل و نقل انسان محور (پیاده روي و دوچرخه سواري) در آن بسیار ناچیز
میباشد.

کلمات کلیدي: زندگی پیاده - سازمان فضایی - مالکیت اتومبیل - حمل و نقل انسان محور -  شهر رشت



فایل‌های پیوست
.pdf   ﺑﺮرﺳﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﭘﯿﺎده و وﺿﻌﯿﺖ آﻣﺪ و ﺷﺪ ﺷﻬﺮي ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ اﻧﺴﺎن ﻣﺤﻮر.pdf (اندازه 310.12 KB / تعداد دانلود: 5)
چاپ این بخش

  بررسی تطبیقی سامانه متروی تهران با متروی توکیو
ارسال‌شده توسط: reza - 20-07-2018, 06:24 PM - انجمن: مقالات شهرسازی - بدون‌پاسخ

دانلود مقاله بررسی تطبیقی سامانه متروی تهران با متروی توکیو

در این مقاله مترو تهران با متروهاي توکیو و پاریس مقایسه شده و نشان داده شده که مترو تهران باید از تجربیات متروي ابر شهرهاي آسیایی از جمله توکیو نیز استفاده کند.

کلمات کلیدی: ایستگاه مترو - زیر گذر - واگن مترو - سد معبر - ورودي مترو



فایل‌های پیوست
.pdf   بررسی تطبیقی سامانه متروی تهران با متروی توکیو.pdf (اندازه 409.91 KB / تعداد دانلود: 3)
چاپ این بخش

  آلودگی هوا و تأثیرات مترو در کاهش آن
ارسال‌شده توسط: reza - 20-07-2018, 06:12 PM - انجمن: مقالات شهرسازی - بدون‌پاسخ

دانلود مقاله آلودگی هوا و تأثیرات مترو در کاهش آن

در ایران نیز توسعه مترو بهترین عرصه خدمت رسانی به مردم در عرصه حمل و نقل درون شهري است و به عنوان یک نماد توسعه و پیشرفت به حساب می آید و هر عملیاتی که براي احداث و بهره برداري از آن انجام می شود یک شاخص در میزان توسعه است. علاوه بر آن اگر واقعا" به بحث ساخت و بهره برداري مترو به عنوان یک فرآیند توجه کنیم، میتوان آن را یک شاخص پیشرفت در توسعه کشور تلقی کرد. از دید صاحبنظران کاملا" پذیرفته شده است که حرکت مؤثر و سازنده در مسیر توسعه مترو می تواند تصویر روشنی در رسیدن به اهداف سند چشم انداز فراهم نماید. در این مقاله به بررسی تأثیرات راهاندازي مترو بر آلودگی هواي تهران پرداخته می شود.

کلمات کلیدي: آلودگی هوا - مترو - صرفه جویی - حمل و نقل



فایل‌های پیوست
.pdf   آﻟﻮدﮔﯽ ﻫﻮا و ﺗﺄﺛﯿﺮات ﻣﺘﺮو در ﮐﺎﻫﺶ آن.pdf (اندازه 429.53 KB / تعداد دانلود: 8)
چاپ این بخش